5razones.pl

Czerwiec 15, 2017 at 8:13 pm

Mama i brzuch bezpiecznie wracają do formy po porodzie. Odpowiada fizjoterapeutka Barbara Forczek

Mama i brzuch bezpiecznie wracają do formy po porodzie. Odpowiada fizjoterapeutka Barbara Forczek

Zaledwie kilka dni temu Ania Lewandowska na swoim profilu na Instagramie pokazała swój pociążowy brzuch, który w miesiąc po porodzie wrócił i wciąż wraca do swojej wyśmienitej formy. Przez Internety przetoczyła się batalia o inne brzuchy, próbujące przywrócić swój cielesny ład i porządek po znojach ciąży: „Na fotografii Anna Lewandowska z płaskim jak stolnica brzuchem. Jakby ciąża była odległą przeszłością, a nie wydarzeniem sprzed kilku tygodni. Cieszę się że pani Anna tak szybko odzyskała swój przedciążowy wygląd. Nie wiem tylko czy jest to budująca informacja dla wszystkich tych kobiet, które takiego wyglądu nie odzyskują w tempie, w którym mąż Anny Lewandowskiej wpada w pole karne.” (Autor: Marcin Zegadło).

Osobiście brzuch Ani Lewandowskiej mnie nie ekscytuje, patrzę z podziwem (ale ukrywanym), nie zazdroszczę. Mam ogromną świadomość tego, że jej, znaczy Ani Lewandowskiej brzuch jest swego rodzajem produktem marketingowym, uwiarygadniającym treningowe i dietetyczne kompetencje zainteresowanej. Co więcej, ten brzuch nie wziął się znikąd, Ania zapracowała na niego latami ciężkich treningów jeszcze przed ciążą, potem w ciąży, a i teraz w trybie połóg.

Także dziewczyny nie oszukujmy się, jako zwykłe śmiertelniczki, o swoje brzuchy i ciała, możemy zadbać w wolniejszym tempie. A w tym wypadku wolniej, znaczy też bezpieczniej.

O tym jak spokojnie i bezpiecznie wrócić do formy po ciąży i porodzie opowiada Barbara Forczek, fizjoterapeutka uroginokelogiczna i położnicza, z którą sama miałam przyjemność ćwiczyć i przed ciążą, i w ciąży, i po porodzie, a jakże. Basia to prawdziwa Szamanka od brzuchów, kolejna wyjątkowa ekspertka od zdrowia intymnego kobiet, dlatego właśnie zaprosiłam ją do mojego cyklu Ta Która Wie – Ekspertki.

 

 

Uznaje się, że okres połogu po porodzie siłami natury trwa 6 tygodniu, a po cesarskim cięciu 8. W tym czasie teoretycznie powinny cofnąć się wszystkie zmiany anatomiczne i fizjologiczne, jakie zaszły w organizmie kobiety podczas ciąży. Jest to także czas odpoczynku i regeneracji sił po wysiłku jakim jest poród. Po upływie tych 6-8 tygodni, po kontroli u ginekologa, o ile nie ma przeciwwskazań można wrócić do bardziej intensywnych aktywności sprzed ciąży jak bieganie, jazda na rowerze, aerobik czy pilates. Teoretycznie – bo praktycznie najczęściej wygląda to inaczej 😉 Dlaczego?
Z doświadczenia wiemy, że skoro ciało przyszłej mamy przechodziło szereg przeobrażeń przez czas aż 9 miesięcy!!, które potem wieńczył poród – ogromny wysiłek fizyczny, intensywnością przyrównywany do pokonywania maratonu, to taki czas kilku tygodni to zdecydowanie za i niewystarczająco, aby w organizmie kobiety wszystko mogło wrócić na swoje miejsce.
Media bardzo często karmią nas widokiem gwiazd, które niemal zaraz po porodzie wyglądają rewelacyjnie; mają płaskie i wyrzeźbione brzuchy (jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o brzuch), nienaganną figurę i wyglądają lepiej niż kiedykolwiek. Są pełne energii, wypoczęte, jakby problem nieprzespanych nocy i zmęczenia kompletnie ich nie dotyczył, no i oczywiście maja mnóstwo czasu na treningi… Zawsze się wtedy zastanawiam, jakim kosztem ich zdrowia się to odbywa.

Pod kontrolą ginekologa i fizjoterapeuty

Powrót do aktywności fizycznej oraz chęć powrotu pań do figury sprzed ciąży jest istotna dla dobrego samopoczucia i zdrowia kobiet, a także dzieci, ponieważ sprawna i zrelaksowana mama lepiej i z większą radością zajmuje się własnym dzieckiem, ale zbyt wczesne i zbyt intensywne treningi mogą i będą nadmiernie obciążać ciało, co może i będzie mieć fatalne skutki w przyszłości. Nietrzymanie moczu, gazów i/lub stolca, hemoroidy, czy też obniżenie narządów miednicy mniejszej to tylko niektóre z nich.
Formy ruchu po które sięgamy, powinny a nawet mają być dostosowane do naszego aktualnego stanu zdrowotnego i możliwości fizycznych organizmu! Dlatego oprócz akceptacji lekarza ginekologa, który może nam dać zielone światło do uprawiania sportu, przed podjęciem aktywności ruchowej kobiety powinny także poddać się ocenie wydolności mięśni dna miednicy i mięśni brzucha u fizjoterapeuty czy osteopaty. Tak będzie bezpieczniej i zdrowiej. W takich krajach jak Francja, Szwajcaria czy Niemcy jest to standard opieki. W Polsce uroginekologia coraz bardziej się rozwija, nie mniej jednak wciąż jest za mało specjalistów w tym zakresie, ale także świadomość samych kobiet nie jest zbyt duża, więc jak widać pod tym względem Polska jeszcze mocno odstaje.

Na co zwrócić uwagę chcąc wrócić do formy po ciąży i porodzie?

Zaraz po porodzie lepiej jest wrzucić na luz z bardziej wymagającymi formami ruchu, nawet jeżeli przed ciążą i w jej trakcie byłaś bardzo aktywna. Teraz jest czas, abyś dała ciału nieco odpocząć, co nie znaczy jednak, że nie możesz robić zupełnie nic. Możesz robić nawet bardzo wiele.
Ćwiczenia oddechowe, aktywizowanie mięśni dna miednicy i mięśnia poprzecznego brzucha, ćwiczenia prawidłowej postawy, rozbudzanie świadomości ciała, ćwiczenia rozciągające i rozluźniające, delikatne ćwiczenia wzmacniające ogólne oraz profilaktyka czynności życia codziennego to całkiem szeroki wachlarz tego co możemy robić!!!

W tym czasie przede wszystkim ważna jest profilaktyka czynności dnia codziennego – czyli kwestie zajmowania się dzieckiem, domem i pracą zawodową. Mam tu na myśli: dźwiganie, noszenie, karmienie, wstawanie z łóżka i kładzenie się, korzystanie z toalety, sposób w jaki siedzimy czy stoimy i wiele innych aktywności, których na co dzień absolutnie nie brakuje. Tego z resztą powinnyśmy przestrzegać zawsze, nie tylko w okresie około i poporodowym.
Więcej przeczytacie w artykule na fanpage Basi: TUTAJ.

A już niedługo na blogu zaprezentujemy proste zestawy ćwiczeń aktywizujące zwłaszcza mięśnie dna miednicy.

 

 

*******

Bezpieczny powrót do formy po ciąży to bardzo ważny temat. Dlatego jeśli spodobał Ci się ten artykuł, to prosimy udostępnij ten tekst dalej. Niech służy innym Mamom!

Zapraszam także do polubienia mojego  fanpage 5razones oraz śledzenia profilu na Instagramie, wtedy będziesz na bieżąco z kolejnymi inspirującymi wpisami.

0 likes Ta Która Wie - Ekspertki # , , , , , , , , , , ,
Podziel się: / / /
Szukaj na 5razones
O mnie
To ja Pau Elegancka Wszystko co chcecie o mnie wiedzieć, znajdziecie tu. W każdym poście. Przeczytacie w każdym zdaniu i pomiędzy zdaniami. Rozpoznacie na granicy kropki kończącej jedną myśl, a akapitem rozpoczynającym następną. Zdjęcia, rysunki, szkice to pocztówki z naszej codzienności. Łapcie!

Te rzezimieszki #TadeuszMajowy i #Stasinek znają się jeszcze z czasów brzucha i od maleńkiego towarzysza sobie, a ostatnio najczęściej w psotach. Fajnie tak na nich razem patrzyć, na ich wspólne zabawy, często jeszcze obok siebie, ale za każdym razem co raz bliżej. 💖👬💝

Czy Wasze dzieci też mają takich kolegów/koleżanki?
... See MoreSee Less

View on Facebook

On lubi gryźć. To jest jego obrona i super moc!
.
.
.
.
.
.
.
.
Lubisz gryźć Tadeusz, prawda?

Nie ma to jak przedstawić brata w samych superlatywach kolegom z przedszkola.

💝👬💓
... See MoreSee Less

View on Facebook

Rano, wieczór, we dnie, w nocy.
Świątek, piątek czy niedziela.

💝💖💓

#breastfeedingarea
... See MoreSee Less

View on Facebook